Jóga hravě, jóga lehce, jóga ve všech jejich podobách

Novinky Jak začít? Co s sebou? Časté dotazy

 

Novinky

  • NOVÝ ROZVRH pro Valašské Meziříčí na školní rok 2016/2017 – přihlášky a informace zde.
  • JÓGA V LÉTĚ. Nadšenci, kteří si chtějí užít jógu i v létě, se mohou těšit na letní Jógu open air v parku Kinských ve Valašském Meziříčí v pondělky a středy od 18 h ve Zlíně ve čtvrtky od 18 h. Lekce jógy na čerstvém vzduchu mají své nezaměnitelné kouzlo, takže ráda uvítám i nově příchozí. Vstupné dobrovolné. Ve Valašském Meziříčí začínáme 4. července, ve Zlíně 14. července.
  • Festival jógy “NAMASTÉ” 20. – 21. srpna na jižní Moravě (více v záložkách zde).
  • Pro začínající lektory a zkušené lektory chystáme s kolegyní Luckou Formanovou INTENZIVNÍ DIPLOMOVANÉ ŠKOLENÍ ASISTENCÍ PRO LEKTORY JÓGY (říjen 2016).
  • AKTIVNÍ JÓGOVÝ POBYT – Tentokráte v hotelu Kaskáda Kuřim ve spolupráci s CK Lenkou – 18. – 20. listopadu 2016 (5 lekcí jógy, přednáška, meditace, pranajáma a wellness).

 

Domeček platný rozvrh od září 2016Namasté 1.Festival jógy_web

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jóga jako cesta nové  Vanduchová Kaskáda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak začít?

Pokud jste došli až na tyto stránky, asi tápete a nevíte, jaký druh jógy by pro Vás byl vhodný, zda to zvládnete a co si máte s sebou vzít.

Pokud jste úplní začátečníci, je pro Vás vhodný nejlépe začátečnický kurz. Většina začátečnických kurzů je sestavena krok za krokem, a pokud nemáte závažné zdravotní omezení, jste schopni při pravidelných návštěvách kurzu zvládnout většinu pozic.

Pokud Vám pravidelnost nevyhovuje, je možné navštívit jednotlivé lekce. Výhodou těchto lekcí je převážně časová nezávislost, nevýhodou bývá to, ne vše je podrobně a do detailů vysvětleno, tak jako v kurzech.

Pokud jste si vybrali svou lekci, je dobré zjistit, na jaký styl jógy jdete. V současné době existuje velké množství různých stylů a není jednoduché si v nich vybrat. Styly typu Flow nebo dynamické styly jsou styly jógy, které jsou o něco náročnější, většinou využívají dechovou techniku udždžájí a plynule propojují pohyb s dechem. Není pravidlem, že by začátečník nemohl přijít na tento druh lekce. Jen první dvě lekce jsou trochu náročnější, ale hodně pozic se opakuje, takže po třetí, čtvrté návštěvě, většinou už netápete.

Styly typu Relax, Hatha, Spinal nebo Yin jóga jsou pomalejší styly využívající pozic v sedě a leže, které naopak dávají přednost delším výdržím v jednoduchých pozicích a protažení oblasti zad a uvolnění pánve.

Na lekci se můžete setkat s lektory, kteří s Vámi „cvičí“ a lektory, kteří Vás navádějí do pozic slovně a asistují a dopomáhají Vám do pozic. Ne každému vyhovuje, když na něho „někdo šahá“, proto se nebojte s citem svému lektorovi říci, že Vám jeho dotyk není příjemný.

Na co byste neměli zapomenout je kvalifikace lektora. Máte právo na kvalitního lektora, který má osvědčení a který absolvoval odborná jógová školení.

Ať už si vyberete pomalou nebo dynamickou lekci jógy, vždy byste měli odcházet s úsměvem a čas takto strávený byl neměl být časem promarněným.

 

Co s sebou na lekci?

Vlastníte-li svou podložku na jógu, je vhodné si ji vzít s sebou na první lekci, jednak z hygienických důvodů a jednak to může být Vaše jistota, zvláště pak, pokud jdete do nových prostor, k novému lektorovi či naopak s jógou úplně začínáte.

Další důležitou věcí je mít pohodlné oblečení, které Vám nebrání pohybu. Je dobré mít několik vrstev, někdy se může stát, že než se trošku zahřejete, může Vám být chladněji, v opačném případě můžete jednotlivé vrstvy jednoduše sundat.

Pokud navštívíte jógová studia, podložky, deky i ostatní pomůcky jsou Vám většinou zdarma k dispozici. V menších městech tomu tak nemusí být, jsou k dispozici např. deky, pásky a bloky, ale jen v omezeném množství, proto je vhodné s sebou přibalit i deku.

Před lekcí by se nemělo tak 2 hodiny jíst, není-li jiná možnost, snězte něco snadno stravitelného jako kaši či musli. Po lekci se doporučuje tak půl hodiny nejíst, a pokud trvá lekce večer, tak na noc sníst něco jednoduchého.

Jste-li na jógové lekci úplně poprvé, je dobré o tom informovat lektora, který Vám na začátku vysvětlí, jak bude lekce probíhat či s Vámi probere Váš zdravotní stav a omezení, popř. Vám dá individuální rady.

V případě závažných zdravotních problémů nejprve konzultujte vhodnost jógy se svým ošetřujícím lékařem, a poté se obraťte na svého lektora.

Ne vždy lektor „uhlídá“ všechny své klienty, proto je dobré vnímat své tělo, jeho potřeby a v případě únavy či bolesti si odpočinout či pozici zjednodušit nebo úplně vynechat.

 

Časté dotazy

Kromě otázek, které byly zodpovězeny v předešlých sekcích (Jak začít? či Co s sebou na lekci?) se většinou setkávám s těmito otázkami:

Mohu navštívit lekci, i když jsem úplný začátečník?

Ano, můžete lekci navštívit, jen si vyberte vhodný typ lekce pro začátečníky. Pokud se rozhodnete z časových důvodů navštívit dynamický styl, je dobré na to upozornit lektora, který Vám může ještě před lekcí poskytnout pár dobrý rad.

Který druh jógy je pro mě vhodný?

Na začátku je dobré si položit otázku: „Jaký jsem typ člověka?“ Pohodář, který rád odpočívá a má rád klid nebo naopak aktivní člověk , který pořád něco vymýšlí? Pokud Vás nebaví dlouhé výdrže a pomalé pozice, jsou pro Vás vhodné dynamické styly, např. Vinyasa Flow jóga, Prána Flow jóga, Ashtanda Vinyasa jóga, Prana Vashya jóga, Jivamukti jóga, Hatha Flow jóga aj. Pokud se naopak potřebujete zklidnit a „poležet si“ , potřebujete pomalejší vysvětlování, nejspíše se najdete v pomalých formách jógy jako Hatha jóga, Spinal jóga, Jóga pro zdravá záda , Yin jóga apod.

Jaký je rozdíl mezi kurzem a otevřenou hodinou?

Kurz obsahuje soubor navazujících lekcí a není možné se do něj v průběhu vstupovat. Kurzy jsou většinou vypisovány v září, lednu a některé v dubnu či prázdninové kurzy. V kurzu máte jisté své místo i to, že při pravidelných návštěvách se posouváte dále. Vše se vysvětluje postupně a je možná zpětná vazba. Naopak otevřené hodiny jsou vhodné pro osoby, které mají nepravidelný režim a kterým vyhovuje různorodost hodin.

Pokud jste úplný začátečník, je dobré absolvovat alespoň jeden kurz pro začátečníky , kde má na Vás lektor čas a i kapacita kurzu je menší než na otevřených hodinách. Poté se můžete rozhodnout, zda pokračovat v dalším kurzu či již chodit na vybrané otevřené hodiny.

Jak často by se jóga měla cvičit?

Jóga by se měla praktikovat každý den. Nicméně ne vždy je to možné v plné míře. Každý den byste si měli vyhradit jednu sekvenci, která se stane Vaší pravidelností – pro začátek stačí pár minut a postupem času můžete přidávat. Pokud chcete navštěvovat lekce jógy pod odborným dohledem, optimální je 3x týdně, kdy máte možnost se posouvat dále. Při lekci jednou týdně se Vaše tělo uvolní, ale je to spíše udržovací fáze, která by měla být doplněna vlastní jógovou praxí.

Proč mě po józe bolí zápěstí, ramena aj.?

Po lekci jógy by Vás nemělo nic znatelně bolet. Můžete cítit svaly, ale neměla by se během ani po lekci objevovat ostrá bolest v kloubech či svalech. Pokud Vás bolí některé klouby či svaly, nejspíše špatně provádíte některé pozice . Je dobré na to upozornit lektora a zeptat se, zda pozici neprovádíte špatně či ho požádat o pomoc v pozici.

Je jóga vhodná pro těhotné?

Pokud je žena těhotná a chtěla by začít s jógou, je dobré, aby navštěvovala Jógu pro těhotné, Gravid jógu či podobný styl jógy. Pokud žena nikdy jógu necvičila, není vhodné, aby v těhotenství začínala s dynamickými styly. Pokud žena má již zkušenosti s jógovou, doporučuje se vynechat první trimestr a začít od druhého trimestru s tím, že je dobré upozornit lektora na těhotenství. Ne všechny pozice jsou vhodné, zvláště pak by se měly vynechávat pozice posilující břišní svaly a v pozdějším stádiu těhotenství upravit i záklonové pozice a twisty. Vše je dobré konzultovat se svým ošetřujícím lékařem ještě před návštěvou první a dalších lekcí jógy.

Mohou cvičit jógu děti?

Menší děti by měly navštěvovat speciální lekce určené právě pro děti, kde si hrají, povídají básničky a jóga se vedena hrou. Starší děti (přibližně od 13 let) mohou vyzkoušet i otevřené lekce pro dospělé s tím, že se silovější pozice úplně vynechávají nebo „zjemňují“.

Jak mám sladit dech a pozici?

Velmi častá otázka, kterou dostává většina lektorů od začátečníků. Sladit dech, pohyb a být v přítomném okamžiku je velmi těžké. Jakmile si zvyknete na tempo a v lekci se ustálíte, nebude takový problém vše zvládnout.

Neumím dýchat, co mám dělat?

Naučit se dýchat může trvat nějakou dobu, není potřeba hned panikařit. Na začátku každé lekce vysvětlí lektor způsob dýchání. Je dobré si doma v klidu vyzkoušet dle pokynů lektora dýchání a postupem času se dýchání upraví.

Nemohu se v relaxaci uvolnit, je se mnou něco špatně?

Ze začátku je těžké se na „povel“ uvolnit a na nic nemyslet. Delší praxí se relaxace stane vítaných zakončením každé lekce.

Proč mi některé pozice nejdou?

Jóga využívá hluboce uložené svalové skupiny, proto je ze začátku těžké se k nim „dostat“. Pravidelnou jógovou praxí se stanou pozice jednodušší a tělo se stane štíhlejší, pružnější a pevnější.

Mám stresovou práci, pomůže mi jóga se uvolnit?

Postupem času Vám jóga pomůže uvolnit se během lekce, zklidnit myšlenky a protáhnout tělo. Co budete dělat po lekci, je jen na Vás J